
KultúrFlipper // Holtomiglan, holtodiglan
Az ISON új irodalmi sorozata Ruff Orsolyával és Szeder Katával.
mehr
Az ISON új irodalmi sorozata Ruff Orsolyával és Szeder Katával.
mehr
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Last event date: 2024. November 21. Donnerstag, 18:30
“... és boldogan éltek, amíg meg nem haltak” - nemcsak a gyerekkori mesék, de a modernkori romkomok alapvetése is ez, de sokszor göröngyös út vezetett odáig, hogy két ember kimondta a boldogító igent. Évszázadokon keresztül a családok legfőbb célja volt, hogy jól adják férjhez lánygyermekeiket. De hogyan udvaroltak annak idején a házasodni vágyó férfiak, milyen körülmények között találkozhattak a fiatalok, és miért volt akkora jelentősége az első bálnak? Hogyan zajlott egy lánykérés, és az egész életet befolyásoló döntés meghozatalakor milyen szempontokat vettek figyelembe a szülők? Miért olyan sürgős a férjhezmenetel Kaffka Margit 18 éves hősének aSzínek és évekcímű regényben, és miért épp Velencébe indultak nászútra azUtas és holdvilágszereplői? Minden, amit a házasságról tudni akarsz, csak eddig nem merted megkérdezni.
A klasszikus zenére hajlamosak vagyunk úgy tekinteni, mintha képes lenne megőrizni tisztaságát a politika sarától, mintha egy szűzi érintetlenségű, transzcendens világnak volna a hangzó megtestesülése. Bár jó lenne ebben hinni, a helyzet sajnos úgy áll, hogy a politika minden korban, így a 18. század elején is mélyen meghatározta a zeneszerzők életét (Bachét is), és valamennyi korszak a saját ideológiai elképzelése szerint alakította a zenéről szóló képét (a Bachéról szólót is).
Amennyire a korabeli dokumentumokból kihámozható Bachot finoman szólva nem fűzte felhőtlen viszony az előadóművészekhez. A 18. század elején persze az előadóművészek szerepe egészen más volt, mint ma. Az előadásban nemcsak azt fogjuk megnézni, hogy mi volt Bach problémája zenéjének előadóival és megfordítva (ehhez tisztázni kell azt is, hogy mit jelentett zenei előadóművésznek lenni akkoriban), de egy fogadtatástörténeti gyorstalapaló keretében arra is megpróbálunk választ adni, hogy milyen változásokon ment keresztül a Bach-művek előadásának hagyománya a halála óta eltelt bő kétszáz évben. Hogyan vált a 19. század folyamán már-már isteni jelentőséggel felruházott kultúrhérosszá, és miként próbálták a 20. század második felében visszahozni őt a földre.
Nincs olyan aspektusa a zenének (legyen szó a ritmusról, a dallamról, a formáról vagy éppen a többszólamú szerkesztésről), amellyel kapcsolatban Bach művei ne a legmagasabb rendű példákat kínálnák a kései utókor számára, a polifon komponálás (vagyis több szólam egyidejű összehangolásának) technikájában azonban vitathatatlanul ő tartják minden idők legnagyobb mesterének. Ezt már a kortársai is így gondolták (még ha sokan ellenszenvvel viseltettek is e képessége iránt), a halálát követő generációk pedig azonnal mintaként kezdtek tekinteni fúgáira, kánonjaira és egyéb többszólamú struktúráira. Az előadásban a bachi polifónia titkainak eredünk nyomába, hogy megpróbáljuk megérteni e zenei gondolkodás működésmódját (de legalábbis felmérni a jelentőségét és a nagyságát).
Jóbarátok kvíz est IS ON! Két feketeöves Jóbarátok fan hív titeket az ISON első kvíz estjére. Ez nem vicc, oklevelük…
Szólhat-e aktuálpolitikáról egy szerelmi duett? Politizálásnak tekinthető-e egyáltalán, ha valaki a világ végéről énekel? És ha ketten énekelnek róla? Lady…
Ez az esemény a "Bach-világegyetem" című egész napos előadássorozat HARMADIK része.
Posten im Warenkorb
insgesamt:
Die Zeitbegrenzung des Kaufvorgangs ist abgelaufen! Bitte stellen Sie Ihren Warenkorb erneut zusammen!