Beton.Hofi: Tesi
„Hogy valakinek a zenéjére egyszerre bólogat a főpolgármester, a dalszöveget cincáló nyelvész és a sarki patyolatos, az elég egyedi.” Beton.Hofi legújabb, 2024-ban megjelent 0 (Nulla) című lemeze kapcsán fogalmazott így a recorder.hu kritikusa, és megállapításával maximálisan egyetért a Dalszerelőműhely teljes szakmai csapata. Itt volt tehát az idő, hogy alapos elemzésnek vessük alá Beton.Hofi egyik számát, az új albumról pedig több okból is a „Tesi”-re esett a választásunk. Részben a toldyuuso néven futó producerduó (Hamar Barnabás és Mógor Máté) erős beatje és izgalmas hangzásvilága miatt, részben - természetesen – Beton.Hofi (Schwarcz Ádám) sűrű költői képekben gazdag szövege és egyedi előadásmódja (utánozhatatlan „flow”-ja) miatt. És van persze még valami, ami Beton.Hofi dalaiban annyira lenyűgöző: hogy kegyetlen őszinteséggel vezetik el a hallgatót a mai magyar valóság legmélyebb, legsötétebb rétegeibe.
A műhelyvezető a Dalszerelőműhely negyedik évadában is Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára.
A Dalszerelőműhely 2021 őszén kezdte működését az ISON-ban. Eddig Billie Eilish, Janelle Monáe, Eminem, Adele, Shawn Mendes, Harry Styles, Dua Lipa, a Carson Coma, Krúbi, Taylor Swift, Måneskin, SZA, Olivia Rodrigo, Ariana Grande és Pogány Induló egy-egy dalát vizsgáltuk. A cél az, hogy megértsük, mi történik a zene „belsejében”: mit csinál egy-egy dalban a kardántengely, a karburátor és a gyújtógyertya, vagyis olyan kérdésekre keressük a választ, hogy miként kapcsolódik egymáshoz szöveg és zene, mitől lesz izgalmas (vagy éppen kevésbé izgalmas) egy dallam, hogyan áll össze a hangzás és a harmóniavilág. A foglalkozásokon való részvételnek nem feltétele a zenei előképzettség, két nyitott fülön kívül más segédeszközre nem lesz szükség.